A BFGoodrich és a Dakar-rali

A BFGoodrich a Dakaron

A BFGoodrich® évtizedek óta részt vesz a Dakar-ralin. Először az 1993-as Párizs-Dakar ralin ért el kategóriagyőzelmet, majd tucatnyi bajnoki cím következett, közülük tízet egymást követő években értek el, 2002 és 2012 között.

A közelmúltban több kamionos terepbajnokságon is győzedelmeskedtek a speciális BFGoodrich® sivatagi terepabroncsok.

A BFGoodrich® most készen áll, hogy megdöntse tizennégyszeres Dakar-győzelmi rekordját

Nem kevesebb mint 14 Dakar-győzelem fűződik a BFGoodrich® nevéhez – a világ legkeményebb tereprali versenye 2018-ban ismételten a BFGoodrichot választotta hivatalos abroncsszolgáltatójának.

1993 és 2012 között 13 Dakar-győzelmet könyvelhetett el magának a BFGoodrich®, győzelmeit négy különböző autóval együtt érte el: Renault-motorral szerelt buggy, Mitsubishi Pajero, Volkswagen Race Touareg és Mini ALL-4 Racing.

A BFGoodrich® fejlesztőmérnökei az évek során az autómodellek technológiai fejlődéséhez (kétkerék- majd összkerékhajtás), illetve a változó terepviszonyokhoz – 2009-ben a Dakar átigazolt Északnyugat-Afrikából Dél-Amerikába – igazították a terepabroncsokat.

Több mint egy évtizeden keresztül a BFGoodrich® Baja T/A, majd Rock T/A, legutóbb pedig All-Terrain abroncsai bizonyultak a legjobbnak a világ legkeményebb terepraliján. A kifejezetten a Peugeot Sport és a Toyota Gazoo számára fejlesztett BFGoodrich® All-Terrain KDR2 abronccsal hármas befutó született 2017-ben, a 2018-as versenyre pedig a BFGoodrich® kifejlesztette az új BFGoodrich® All-Terrain T/A KDR2+ abroncsot.

Még egy kis történelem...

A BFGoodrich® legelső Dakar-győzelme Jean-Louis Schlesser nevéhez fűződik. A francia versenyző BFGoodrich® Baja T/A abroncsokkal szerelt Renault-motoros kétkerékhajtású buggyja legyőzte a hírhedten nehéz afrikai terepet, és kategóriájában elsőként ért célba a szenegáli fővárosban.

Az 1999-es és 2000-es versenyen az útvonal nyugatról keletre szelte át Afrikát, a szenegáli Dakarból indult, és az egyiptomi fővárosba, Kairóba érkezett meg a mezőny. Ekkor ismét Schlesser és a BFGoodrich® Baja T/A abroncsokkal szerelt, kétkerékhajtású Renault-motoros buggy bizonyult a legjobbnak az autók közül.

2002-ben a BFGoodrich® Rock T/A abroncs – amelyet kifejezetten a versenyen induló összkerékhajtású modellekre fejlesztettek ki – és a Mitsubishi Pajeróval induló japán versenyző, Maszuoka Hirosi szerezte meg első Dakar-győzelmét. A BFGoodrich® Rock T/A és a Mitsubishi egészen 2007-ig legyőzhetetlen párosnak bizonyult.

2008-ban a szervezők úgy döntöttek, hogy nem rendezik meg a Dakart, majd Dél-Amerikába költöztették, a BFGoodrich® pedig bemutattalegújabb abroncsát, a BFGoodrich® All-Terraint. Az abroncsot kifejezetten a legújabb generációs széria Mitsubishi és Volkswagen modellekhez, illetve az új terep kihívásaihoz fejlesztették ki.

A BFGoodrich® All-Terrain abronccsal szerelt Volkswagenjével Giniel De Villiers nyerte meg a 2009-es Dakart, míg a következő évben az abroncs továbbfejlesztett változa, az All-Terrain+ és Carlos Sainz, majd 2011-ben Nasszer Al-Attija hozta el a trófeát – sorozatban ez volt a harmadik Volkswagen-győzelem.

A Schlesser-Renault buggy, Mitsubishi Pajero és Volkswagen Race Touareg modellek győzelme után 2012-ben a BFGoodrich® a Mini ALL-4 Racinggel versenyző Stéphane Peterhanselt segítette győzelemre.

A BFGoodrich® aztán újra Stéphane Peterhanselt erősítette (Peugeot 3008 DKR), aki egy hármas Peugeot Total befutó élén ért célba 2017-ben. 

 

BFGoodrich® Dakar-győzelmek
  • 1993: BFGoodrich® FIA kétkerékhajtású Tereprali Világkupa győzelem- Jean-Louis Schlesser;kategóriagyőzelem a Párizs-Dakar ralin
  • 1999 – 2000: BFGoodrich®   Dakar-rali győzelem - John-Louis Schlesser (Schlesser-Renault/B BFGoodrich®  Baja T/A)
  • 2002 – 2003: BFGoodrich®  Dakar-rali győzelem – Maszuoka Hirosi/ Mitsubishi Pajero (Mitsubishi Pajero/ BFGoodrich®  Rock T/A)
  • 2004: BFGoodrich®  Dakar-rali győzelem - Stéphane Peterhansel/ Mitsubishi Pajero (Mitsubishi hármas befutó!) (Mitsubishi Pajero/ BFGoodrich®  Rock T/A)
  • 2005: BFGoodrich®  Dakar-rali győzelem - Stéphane Peterhansel/ Mitsubishi Pajero (Mitsubishi Pajero/ BFGoodrich®  Rock T/A)
  • 2006: BFGoodrich®  Dakar-rali győzelem - Luc Alphand/ Mitsubishi  Pajero / Montero Evo (Mitsubishi Pajero/ BFGoodrich®  Rock T/A)
  • 2007: BFGoodrich®  Dakar-rali győzelem - Stéphane Peterhansel/ Mitsubishi Pajero/ Montero Evo (Mitsubishi Pajero/ BFGoodrich®  Rock T/A)
  • 2008:A szervezők úgy döntöttek, hogy nem rendezik meg a versenyt
  • 2009: BFGoodrich®  Dakar-rali győzelem - Giniel de Villiers/ Volkswagen Touareg (Volkswagen Race Touareg/ BFGoodrich®  All-Terrain)
  • 2010: BFGoodrich® Dakar-rali győzelem - Carlos Sainz/ Volkswagen Touareg (Volkswagen Race Touareg/ BFGoodrich® All-Terrain+)
  • 2011: BFGoodrich® Dakar-rali győzelem - Nasszer Saleh Al-Attija/ Volkswagen Touareg (Volkswagen Race Touareg/ BFGoodrich®  All-Terrain+)
  • 2012: BFGoodrich® Dakar-rali győzelem - Stéphane Peterhansel/ Mini Cooper (Mini ALL-4 Racing/ BFGoodrich®  All-Terrain+)
  • 2017 : BFGoodrich® Dakar-rali győzelem - Stéphane Peterhansel/ Peugeot 3008 DKR BFGoodrich®  All-Terrain KDR2)

Fotók: ASO, World és DPPI