A gumiabroncsok címkézése

A személy- és haszongépjárművek gumiabroncsainak címkézése 2012. november 1-je óta kötelező.

[1222/2009 számú európai rendelet]

Ezek az új rendelkezések jelentős előrelépést jelentenek a fogyasztók biztonsági (fékezés nedves talajon) és környezetvédelmi (gördülési ellenállás, külső zaj) kérdésekre vonatkozó tájékoztatása terén. Előírják, hogy a fogyasztót tájékoztatni kell az üzemanyag fogyasztásról, a nedves talajhoz való tapadásról és gumiabroncsok gördülésének külső zajáról.

A szabályozás célja

Exemple d'étiquette de pneu

Az új szabályozás célja a közúti közlekedés biztonságának, környezetvédelmi és gazdasági hatékonyságának fokozása, előnyben részesítve a biztonságos, kis üzemanyag fogyasztást eredményező és alacsony zajszintű abroncsokat. Az abroncsok címkézésének lehetővé kell tennie a fogyasztó számára, hogy a vásárláskor általában figyelembe vett egyéb kritériumok mellett e három tényezőt is szem előtt tartva tájékozottabban választhasson.

Emellett fontos tudatában lenni annak, hogy az üzemanyag fogyasztás és a közúti biztonság erősen függ a vezetők viselkedésétől is, különösen a következő tényezőktől:

  • az üzemanyag takarékos vezetés jelentősen csökkentheti az üzemanyag fogyasztást,
  •  az optimális üzemanyag fogyasztás és a nedves úton való tapadás biztosítása érdekében a gumiabroncsok nyomásának megfelelőnek kell lennie, és rendszeresen ellenőrizni kell,
  •  a követési távolságot mindig szigorúan be kell tartani.

Fontos azt is szem előtt tartani, hogy a címkén szereplő három tényező — bár fontosak —, nem tartalmazzák kimerítően a gumiabroncs teljesítményének jellemzőit.

Üzemanyag fogyasztás

Picto consommation de carburant

A címke bal oldalán szerepel a gumiabroncs hozzájárulása az üzemanyag fogyasztáshoz és a szén-dioxid-kibocsátáshoz.

A gumiabroncsok, elsősorban gördülési ellenállásuk következtében, a jármű üzemanyag fogyasztásának mintegy 20%-áért felelősek. A gördülési ellenállás csökkentése tehát, jelentősen hozzájárulhat a közúti közlekedés energetikai hatékonyságához, és ebből következően az emissziók (szén-dioxid) csökkentéséhez. Ez a gördülési ellenállás érték az, amely szimulátor berendezésen megmérve meghatározza a gumiabroncs fokozatát.

Mi a különbség egy A és a G jelű gumiabroncs között?

Jelentős eltérés van a gördülési ellenállásuk között, és technológiai fejlettségükben több generációnyi különbség van.

Egy személyautónál az A és a G jelű gumiabroncsok között igen jelentős, 0,5 l/100 km nagyságrendű eltérés mutatkozik az üzemanyag fogyasztásban. Ez (évente 15 000 km-rel számolva) mintegy 80 l üzemanyagot jelent.
Egy benzinüzemű autónál ez több mint 100 euró évente (1,30 €/l üzemanyagárnál.)

Tehát a fogyasztónál jelentkező gazdasági különbség is jelentős, de nem kevésbé fontos a környezetvédelmi hatás sem, mivel ez a különbség az üzemanyag fogyasztásban km-enként 12 g szén-dioxid-emissziónak felel meg.

Tapadás nedves úton

Picto adhérence

A címke jobb oldala a gumiabroncs teljesítményét mutatja nedves úton történő fékezéskor. A méréseket az európai szabályozásban meghatározott feltételek (sebesség, az útpályák jellemzői, a vízréteg vastagsága, hőmérséklet, stb.) szerint végezték).

A fokozatot egy referencia gumiabroncs teljesítményével való összehasonlítás alapján állapították meg.

Mi a különbség egy A és egy F jelű gumiabroncs között? (Ehhez a biztonsági teljesítményhez a G fokozatot elért gumiabroncsok forgalmazása nem megengedett).

A féktávolság különbsége egy A fokozatú és egy F fokozatú abroncsokkal felszerelt jármű között több mint 18 m.

A gumiabroncs külső gördülési zaja

Picto bruit

A forgalomban keletkező zaj számottevő zavaró tényező. A címke alsó része a gumiabroncs zajszintjére vonatkozik, amelyet a jármű kifelé kibocsát, nem pedig arra, amit a vezető a járműben érzékel. A számérték a zajszintet decibelben kifejezve adja meg.

A decibelben dB(A) megadott zajszinten kívül egy piktogram mutatja, hogy a külső gördülési zaj meghaladja-e a jövőben bevezetésre kerülő kötelező európai határértéket (3 fekete hullám = zajosabb gumiabroncs), a jövőbeli határérték és az alatt 3 dB között van (2 fekete hullám = közepesen zajos abroncs) vagy több mint 3 dB-lel a jövőbeli határérték alatt van (1 fekete hullám = alacsony zajszintű abroncs).

Egyéb információs anyagok a felhasználók számára

Személyabroncs, kisteher- és teherabroncs kategóriák számára a címkézési információk szabványos módon kerülnek bemutatásra a gyártók promóciós műszaki dokumentációin, ideértve az Internetet is.

Ugyanezeknek az információknak az abroncsok eladási számláin (vagy azokhoz mellékelve) is meg kell jelenniük, és a vevőnek átadásra kerülnek. A felhasználó tehát bővítheti ismereteit a termékről, és e kritériumok alapján is összehasonlíthatja azokat.

Hasznos linkek