Hogyan kell gumiabroncsot cserélni?

A gumiabroncsok nem tartanak örökké. A két fő ok, amiért gumiabroncsot kell vásárolni, a futófelület elhasználódása és a gumiabroncs sérülése.

KETTESÉVEL VAGY NÉGYESÉVEL?

Ideális esetben a jármű négy kerekét egyforma vagy (páronként) legalábbis hasonló abroncsokkal kell felszerelni.

Az abroncsok cseréjekor betartandó néhány szabály:

  • Az abroncsokat mindig kettesével vagy négyesével cseréljük: az azonos tengelyen lévő abroncsoknak szigorúan azonosaknak kell lenniük: ugyanaz a márka, ugyanaz a mintázat, ugyanazok a méretek és megegyező (sebesség- és terhelési) indexek;
  • Mindig részesítsük előnyben a jármű gyártója által hivatalosan jóváhagyott méreteket (korlátozzuk a változtatásokat vagy forduljunk szakemberhez);
  • Mindig a hátsó tengelyre szereljük a legújabb abroncsokat, hogy csökkentsük a tapadás veszteségeit, legyen szó akár két- akár négykerék-meghajtású járműről, meghajtott vagy vontatott kerékről. Ezek valójában elöl mindig igen nehezen kontrollálhatók.

A BFGoodrich azt ajánlja, hogy tartsa be a jármű gyártója által ajánlott méreteket. A jármű gumiabroncsainak mérete módosítható ugyan, de ilyen esetben feltétlenül forduljon szakemberhez.

KOPÁS, DEFEKT, JAVÍTÁS

Igen ajánlott a gumiabroncsok állapotát legalább hetente ellenőrizni. Havonta ellenőrizze a nyomást, a mintaárkok mélységét, figyelje meg, nincsenek-e oldalirányú sérülések vagy a kopás más jelei. A legkisebb kétség esetén is forduljon szakemberhez, hogy meggyőződjön a használhatóságról.

Öt ok a gumiabroncsok cseréjére

Öt olyan ok van, amelyek esetén a gumiabroncsot ki kell cserélni. Ha, bizonyos esetekben, a gumiabroncs javítható, mindennemű javítás előtt szakemberrel alaposan át kell vizsgáltatni. Csak a szakember tudja megállapítani, hogy az abroncs nem szenvedett-e belső sérüléseket. A gumiabroncs állapotának pontos felméréséhez az abroncsot mindenképpen le kell szerelni.

1 – A gumiabroncs repedt

Defekt ill. repedés esetén a gumiabroncsot szakemberrel meg kell vizsgáltatni. Csak ő tud meggyőződni arról, hogy a gumiabroncs belső felülete nem szenvedett-e olyan károsodást, amely azt javíthatatlanná teszi.

2 – A kopás elérte a megengedett mértéket

A közúti közlekedés szabályai szerint:

  • „Az 1,6 mm-es kopásjelző a megengedett legkisebb magasságot mutatja.”
  • „Az ugyanazon tengelyen lévő két gumi mintázatában a főhornyok mélysége közötti különbség nem haladhatja meg az 5 mm-t.”
3 – A gumiabroncsok az öregedés jeleit mutatják

A gumiabroncsok élettartamát nehéz előre látni. Ez nem függ a gyártás dátumától. A semennyit vagy keveset futott abroncsok is mutathatják az öregedés jeleit. A gumiabroncsok élettartamát több tényező befolyásolja: időjárási körülmények, tárolási és használati körülmények, terhelés, sebesség, guminyomás, karbantartás, stb. Ezek mindegyike jelentősen befolyásolhatja a várható élettartamot. További információkért forduljon használati és biztonsági tanácsadóinkhoz.

4 – Sérült gumiabroncs

Egy járdaszegély, lyuk vagy kiálló tárgy súlyosan megsértheti a gumiabroncsot. Minden lyukat, vágást vagy deformációt hozzáértő szerelővel alaposan meg kell vizsgáltatni. Csak ő tudja megállapítani, hogy javítható-e az abroncs. Általában tisztában kell lennünk azzal, hogy sérült vagy levegő nélkül futott gumiabronccsal nem szabad közlekedni, csak miután szakemberrel konzultáltunk. Ez egy biztonsági szabály, mivel csak a leszerelést követő vizsgálat során állapítható meg, hogy az abroncs nem szenvedett-e belső sérülést.

5 – A gumiabroncs abnormális kopást mutat

A futófelület abnormális, bizonyos területekre, csak a középső részre vagy a vállakra korlátozódó kopása gyakran mechanikai problémát jelez, pl. a párhuzamosság, a kiegyensúlyozás, a felfüggesztés vagy az erőátvitel hibáját. Ez a nem megfelelő nyomás következménye is lehet. A legkisebb rendellenesség esetén is forduljon szakemberhez.